Up-date: Kopan - afscheid Pokhara - plannen Kathm. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Daniela Niderost - WaarBenJij.nu Up-date: Kopan - afscheid Pokhara - plannen Kathm. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Daniela Niderost - WaarBenJij.nu

Up-date: Kopan - afscheid Pokhara - plannen Kathm.

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Daniela

23 Februari 2008 | Nepal, Kathmandu

Jullie hebben lang niets van me gehoord, bij dezen een korte up-date, details, aanvullingen en foto's volgen!
... und die deutschsprenden muessen sich noch etwas gedulden ...

Het verblijf en de 'cursus' in Kopan zijn goed bevallen. Het was interessant en stimulerend. De leider, een Italiaanse lama die over de hele wereld cursussen en retreats leidt, was erg 'toegangkelijk' en goed te volgen (zowel met zijn accent in het Engels als ook in zijn inhoudelijke uitleg). Concreet, simpel en toepasbaar in de praktijk. De groep was 25 mensen groot en bestond uit beginners en gevorderden. De meesten waren heel tevreden, het heeft iedereen nieuwe inzichten en ervaringen opgeleverd.
Ik ben daarna terug gekeerd naar Pokhara en heb daar het e.e.a. na tevredenheid kunnen afronden. Maar (ik hoor Marijke zeggen: je neemt jezelf altijd mee) ik heb ook wel wat liggen 'stressen' om alles gedaan te krijgen zo als ik het wilde. Dus - net als in NL -met to-do-lijstjes gewerkt en veel rondgerend (en dat direct na de cursus in Kopan!). Een leuk collegiaal afscheid gehad bij de organisatie waar ik werkte en het management heeft mijn uitnodiging aangenomen om mijn rapport officieel toe te laten lichten, ze zijn allemaal verschenen, hebben 2 uur tijd gemaakt en waren serieus geinteresseerd en blij met mijn adviezen.
Heb al mijn litteracy classes kunnen bezoeken. draaien naar tevredenheid al laat de aanwezigheid in 2 klassen te wensn over. Heb veel vertrouwen in de jongen die de coordinatie gaat doen de komende maanden. Dat is ook echt nodig. heb hem wat extra betaald voor deze taak die hij naast zijn gewone werk doet. Ik word per mail op de hoogte gehouden. heb aan de andere kant ook wel de verplichting op me genomen om het projec ook in de toekomst te sponseren. Dat wordt dus werven in NL en CH na terugkomst.
Ook in het gezin afscheid genomen. Was niet zo leuk na een incident met een vervolg-vrijwilligster die is ingetrokken de laatste dagen voor mijn vertrek en van wie geld is gestolen. Het moet door iemand van het gezin zijn weggehaald. Bij mij in de laatste weken ook al wat vervelend 'bedelgedrag', dus - zoals zo vaak de afgelopen maanden - een 'dubbel gevoel' aan overgehouden.
Ben de afgelopen 4 dagen weer in Kopan geweest, er was een groot prayer festival bezig. Erg indrukwekkend met honderden, nee duizenden monniken, nonnen en op de laatste dag ook civiele Tibetaanse bevolking. Indrukwekkende gebedsdiensten. Mooi om mee te kunnen maken.
De komende week wil ik met Rammani de heuvels in trekken om wat dorpen te bezoeken in zijn geboortestreek, waar zijn ouders nog steeds wonen, om te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om in de toekomst wat sociale projekten op te zetten die hij kan koppelen aan zijn reisaanbod. Bedoeld voor mensen die enkele dagen (of weken) vrijwilligerswerk willen doen alvorens te reizen of trekken in Nepal (dat laatste biedt dan weer clienten en daarmee inkomen voor Rammani) of voor mensen die een project heel direct willen sponseren en het graag met eigen ogen willen zien, dus bezoeken (hun geld gaat voor 100% naar het project). Ook deze mensen willen meestel nog wat anders zien van Nepal en zullen dat dan via Rammani (en zijn bureau) kunnen boeken. Het mes snijdt daarmee aan twee kanten. Op d'n duur wil Rammani ook een gedeelte van de winst (die moet eerst nog komen!) besteden aan sociale projecten. Ik denk aan het bouwen van hygienische toiletten, kleine biogasinstallaties t.b.v. koken en een lichtpeertje, kleinschalige simple drinkwaterprojecten, het bouwen van rookvrije kookgelegenheden (bijna overal wordt op open vuur gekookt en de keuken heft geen schoorsteen, de rook hangt dus in de ruimte en zoekt zijn weg eruit tussen de dakpannen, de ramen en deuren, basis educatieprojecten, etc.).
Ook heb ik diverse adressen van projecten hier in Kathamandu die ik nog wil bezoeken de komende weken. Met sommigen heb ik al eerder contact gelegd. En ik ben nog steeds op zoek naar een betrouwbare bron voor politieke informatie. Ben politiek getinte, Nepali literatuur aan het lezen, maar heb veel vragen over de ontwikkelingen van de afgelopen 2-3 jaar. Het is best spannend op dit moment in Nepal. Maar ook wel zorgwekkend. De politieke spanningen worden vergezeld met economische ellende veroorzaakt door enorme tekorten aan diesel, benzene, gas, water, electriciteit en in toenemende mate ook (basis)levensmiddelen. Dit door de rellen en stakingen in het Zuiden, de Terrai, door importstoppen en transportproblemen maar ook ddoor allerlei manipulatief gedrag door India, waar Nepal volledig afhankelijk van is. Het is zeer de vraag of de verkiezingen ueberhaupt plaats kunnen en zullen vinden en als ze niet plaatsvinden wat daar het gevolg van is. Ik zal hier op een later moment wat meer over berichten.
Last but not least wil ik heel graag nogmaals een cursus bezoeken in Kopan. Is toch veel gemakkelijker dan alleen maar daar te verblijven en zelf een dag-/meditatiestructuur te handhaven. Dat zou betekenen dat ik mijn terugreis met ongeveer 3 weken uit zou moeten stellen, gezien de volgende cursus pas 21-3-08 beginnt (2 weken). Daarvoor moet ik echter mijn vlucht verzetten en ook even 'het land uit'. Ik onderzoek op dit moment de kosten daarvoor (ik zou dan een korte low-budget-tour naar Tibet maken, wil ik al lang naartoe en het zou een eerste kennismaking kunnen zijn met dat land, al zal het niet de manier van reis zijn die ik eigenlijk zou willen maken in Tibet, maar daar heb ik definitief de tijd en het geld niet voor op dit moment).

tot zover vandaag, foto's volgen na mijn heuveltripje ...

  • 23 Februari 2008 - 17:54

    Mina Didi:

    Je hoeft niet het land uit voor een nieuwe visa. het nieuwe visa jaar begint te tellen op 1 januari 2008. Je hebt dus 150 dagen dit jaar en je kunt het ieder maand verlengen bij de inmmigratiedienst in Kathmandu of Pokhara.
    En ja Kopan is erg mooi!

  • 09 Maart 2008 - 19:07

    Marjo Van Den Elsen:

    Hallo Daniella,
    Goed om weer een verslag van je te lezen. Voor mijn gevoel ben je al lang weg en als je jouw ervaringen leest zal in jouw ervaring het Nederlandse leventje erg ver weg zijn.
    Jammer van het dubbelgevoel maar dat hoort er ook bij.
    Als je wilt lezen waar ik veel mee bezig ben dan kun je naar mijn website: www.natuurlijkdansen.nl
    Heel anders dan de projecten waar jij mee bezig bent maar ook heel leerzaam.
    Ik kijk ernaar uit om je weer te zien en de rest van je verhalen te horen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniela

I'm born in 1962 in Malans, a small farmersvillage on the foot of the Swiss alps. Sinds 1987 I live in the Netherlands. I love travelling and experiece different cultures. On my trips I make photoreportages to let others share in my experiences, to tell a story that has to be told or as a memory for myself. If you wanna see some of my photographs check www.danielaniderost.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 51856

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2013 - 12 Oktober 2013

Monoglia - a country on a crossroad to the future

27 Oktober 2007 - 01 April 2008

Nepal - een half jaar vrijwilligerswerk

Landen bezocht: